اتوی دستی (نگهداری و عیب یابی)

« راهنما و دانستنی‌ها »

نگهداری و افزایش طول عمر اتو

در رابطه با افزایش طول عمر وسایل برقی مثل اتو در نظر گرفتن موارد زیر ضروری می‌باشد.

  • برای بستن سیم به دور اتو همیشه صبر کنید تا دستگاه به طور کامل خنک شود. گرمای اتو ممکن است موجب آسیب دیدن سیم های دستگاه شود.
  • مخزن آب اتو را همیشه تا حد مجاز آن پر کنید و هرگز آب بیشتری در مخزن آن نریزید.
  • هرگز هنگام اتو کردن، اتو را روی زیپ، قلاب یا سگک لباس و بخش هایی از لباس که دارای سنگ دوزی هستند، نکشید. این کار موجب خش افتادن و خراشیده شدن کف اتو می شود.
  • برای جلوگیری از جمع شدن رسوبات آب در منافذ اتو دست کم، ماهی یک بار مخزن اتو را از مخلوط آب و سرکه پر کنید و چند بار از دکمه اسپری اتو استفاده کنید.
  • برای تمیز کردن کف اتو در صورتی که جنس آن از فولاد ضدزنگ است از پارچه ای که آغشته به آب و صابون است استفاده کرده و سپس آن را خشک کنید. در صورتی که جنس کف اتوی شما آلومینیومی است از پارچه ای آغشته به محلول آب و کربنات دوسود استفاده کنید.

.

عیب یابی و تعمیرات اتو

نکات مهم

  • اگر لامپ قرمزرنگ اتوی شما روشن می شود اما اتو داغ نمی شود به احتمال زیاد المنت دستگاه شما سوخته است و باید آن را به تعمیرکار بسپارید.
  • اگر با اتصال اتو به پریز برق، فیوز خانه شما قطع می شود، امکان اتصالی سیم های داخلی دستگاه و بدنه دستگاه وجود دارد اما شاید هم سیم های مربوط به المنت دچار مشکل شده باشد.
  • در صورتی که با پر کردن مخزن اتو، آب از کف دستگاه راه می افتد، این مسئله نشان دهنده آسیب دیدن عایق بندی زیر مخزن اتو است که به دلیل ضربه یا فرسوده شدن واشرهای لاستیکی آن به وجود آمده یا شاید مخزن از جایگاه اصلی خود خارج شده یا ترک خورده است.
  • اگر در کف اتوی شما منافذی برای خروج بخار آب وجود دارد که به دلیل رسوبات آب دچار گرفتگی و انسداد شده می توانید با تخلیه آب مخزن اتو، اتو را برگردانید و با کمک قطره چکان یک تا ۲قطره جوهرنمک روی منافذ بریزید.
  • اگر بدنه اتوی شما برق دارد، باید خیلی مراقب باشید، زیرا خطر برق گرفتگی برای شما ایجاد می کند، بنابراین خیلی سریع اتو را از برق بکشید و آن را به تعمیرکار بسپارید.

.

 ۱: به محض حرکت ولوم ترموستات در جهت روشن ، فیوز برق منزل را قطع میکند.

علّت ۱: اتصال کوتاه در سیم بندی مدار به وجود آمده است.
رفع عیب: درپوش اتو را باز کنید و به جستجوی محل وقوع اتصال کوتاه بپردازید. معمولاً محلی که در آن اتصال کوتاه رخ داده کاملا مشخص است. سیم بندی را مجددا ترمیم و در صورت نیاز وارنیش گذاری کنید.

علّت ۲: محل اتصالی در دو شاخه یا سیم رابط است.
رفع عیب: گاها محل وقوع اتصال در خود دو شاخه است ، که در واقع اتصال غیر اصولی سیم رابط به شاخکها منجر به بروز این عیب شده. در بعضی موارد نیز لهیدگی و یا زخمی شدن شدید سیم رابط اتو می تواند زمینه را جهت ظهور عیب ۱ آماده سازد.

 2: کفی اتو شدیداً برق دار است.

علّت 1: المنت را مورد آزمایش اتصال بدنه قرار دهید.
رفع عیب: در وسایلی چون اتو – سماور – آبگرمکن – پلوپز و… همواره عامل اصلی پیدایش اتصال بدنه در دستگاه ، معیوب شدن المنت می باشد ، بنابراین ضروری است ، عیب یابی را از این قطعه آغاز کنید.
بهترین روش جهت مطمئن شدن از صحت کار المنت استفاده از چراغ سری است. المنت معیوب را تعویض کنید تا عیب دستگاه برطرف شود.
البته انجام این عمل زمانی ضرورت دارد که المنت از نوع پرسی باشد. در غیر این صورت می توان با رفع عیب از المنت در واقع عیب دستگاه را نیز رفع نمود.

علّت ۲: سیم بندی دستگاه معیوب و با بدنه تماس یافته است.
رفع عیب: حرارت بالای دستگاه به تدریج موجب از بین رفتن وارنیش و عایق هادیها و در نتیجه پیدایش این عیب خواهد شد. استفاده از وارنیشهای مرغوب ، ضریب اطمینان کار دستگاه را فوق العاده بالا می برد.

 ۳: حرارت اتو ، کافی و رضایت بخش نیست.

علّت ۱: سیم بندی مدار اشتباه انجام شده است.
رفع عیب: در صورت سری بسته شدن لامپ با المنت ، ظهور این عیب بسیار طبیعی است. به طور قطع میدانید که در مدارات سری ، ولتاژ منبع تغذیه (۲۲۰ ولت) بین مصرف کننده ها تقسیم می شود و به همین جهت المنت قادر به تأمین گرمای مورد نیاز نخواهد بود. با اصلاح سیم بندی مدار مشکل برطرف خواهد شد.

علّت ۲: ترموستات تنظیم نیست.
رفع عیب: ترموستات را در نقطه خاموش مستقر و به گونه ای تنظیم کنید که با یک حرکت جزئی روشن شود. با این عمل در واقع زمان کار ترموستات را افزایش داده اید و به همین جهت گرمای تولید شده به طور قطع رضایت بخش خواهد بود.

  ۴: اتو روشن نمی شود.

علّت ۱: پریز برق ندارد. رفع عیب: اتو را در پریز دیگری مورد آزمایش قرار دهید. اگر روشن شد ، مشکل پریز را رفع نمایید. جهت تشخیص ولتاژ در پریز می توانید از ولتمتر و یا قسمت ولتاژ آومتر استفاده کنید.

علّت ۲: دو شاخه و یا سیم رابط معیوب است.
رفع عیب: دو شاخه را به پریز متصل کنید و با رعایت ایمنی کامل ، ولتاژ را در ترمینال اصلی راه اندازی نمایید تا از صحت دو شاخه و سیم رابط مطمئن شوید. اگر به دستگاه ولتاژ نمی رسد ابتدا دو شاخه و در صورت سالم بودن آن ، سیم رابط را تعویض کنید.

علّت 3: عیب از سیم بندی مدار است.
رفع عیب: پس از باز کردن درپوش اتو ، صحت اتصالات را بررسی کنید.

 ۵: فازمتر بر روی بدنه اتو روشن می شود امّا دستگاه دارای اتصال بدنه نیست.

علّت: برق از نوع القایی است.
رفع عیب: این مورد علاوه بر اتو در سماور نیز دیده می شود. عبور جریان الکتریکی از هادی ، در اطراف آن میدان های مغناطیسی را به وجود آورده و از برخورد این میدانها با بدنه فلزی دستگاه ، مقدار ناچیزی ولتاژ تحت عنوان ولتاژ القایی ایجاد می شود.
ولتاژ مذکور کمتر از مقداری است که در بخش حفاظت الکتریکی به عنوان اختلاف سطح مهلک و خطرناک مشخص شده است. از این رو انجام هیچ عمل خاصی ضرورت ندارد. با این حال در صورت مجهز بودن سیم بندی اتو به ارت و همچنین لحاظ ارت در سیم کشی ساختمان ، ولتاژ ناچیز القایی را به سمت زمین هدایت میکند.

 ۶: لامپ روشن می شود اما در اتوگرما وجود ندارد.

علّت 1: به المنت برق نمی رسد.
رفع عیب: درپوش اتو را باز کنید و سیم بندی مدار ، بالاخص سیم های متصله به المنت را مورد بازدید قرار دهید.

علّت ۲: المنت سوخته است.
رفع عیب: در صورت متصل بودن سیم های المنت به مجموعه سیم بندی مدار ، سوخته بودن آن حتمی است. با این وجود می توان المنت را به وسیله چراغ سری یا آومتر (1×R) مورد آزمایش قرار داد.

 ۷: المنت داغ می شود اما لامپ همواره خاموش است.

علّت : به لامپ برق نمی رسد.
رفع عیب: در پوش اتو را باز کنید و سیم بندی مدار ، مخصوصا سیم های متصله به لامپ را مورد بررسی قرار دهید.

علّت ۲: لامپ سوخته است.
رفع عیب: اگر سیم بندی مدار کاملاً صحیح و سیم های لامپ نیز در مدار بسته شده اند و لامپ روشن نمی شود به طور قطع سوخته است.
بنابراین تعویض لامپ الزامی می باشد. با این حال می توانید لامپ را مستقیماً به برق ۲۲۰ ولت متصل کنید تا از سوخته بودن آن مطمئن شوید.

 ۸: از کف اتو و به همراه بخار ، قطرات آب نیز چکه میکند.

علّت ۱: دمای اتو کم است.
رفع عیب: با حرکت شاسی مخصوص خروج بخار به طرف پایین ، از راه یافتن آب به کفی ممانعت به عمل آورده و با حرکت ولوم ترموستات در جهت عقربه های ساعت ، دمای کفی را افزایش دهید.
با رسیدن دمای کفی به مقدار مورد نیاز ، شاسی مذکور را رها سازید تا آب وارد کنی شده و تماماً به بخار تبدیل شود.

علّت ۲: ترموستات تنظیم نیست.
رفع عیب: ممکن است با قرار دادن ولوم بر روی حداکثر دما نیز این عیب همچنان دیده شود. بنابراین نتیجه می شود که ترموستات تنظیم نیست. به رفع عیب 2 از عیب 3 رجوع نمایید.

عیب یابی در اتو ۹: از بدنه اتو ، بخار خارج می شود.

علّت : بدنه مخزن شکسته است.
رفع عیب: درپوش اتوی بخار را باز کنید و مخزن آب را مورد بررسی قرار دهید. اگر مخزن شکسته است ، به ناچار باید آن را تعویض نمایید. تا تهیه مخزن جدید می توانید بدنه آن را توسط چسب دو قلو مورد تعمیر قرار دهید.

علّت ۲: مخزن درست در جای خود قرار نگرفته است.
رفع عیب: یک بار دیگر قطعات اتو را بر روی یکدیگر سوار کنید تا عیب برطرف شود.

علّت ۳: عایق بندی زیر مخزن از میان رفته است.
رفع عیب: در این صورت از واشرهای لاستیکی جدید (مشابه واشر معیوب) استفاده کنید.

۱۰: بخل جهت خروج از منفذهای کفی با مشکل مواجه است.

علّت: رسوبات آهکی منفذها را پوشانده اند.
رفع عیب: جهت از میان بردن رسوبات آهکی منفذهای کفی اتو ، بهترین وسیله جوهر نمک است. کفی را از سایر اجزاء جدا کنید و با ریختن قطرات جوهر نمک درون منفذها ، رسوبات را به طور کامل از میان ببرید.
بهتر است قبل از کاربرد اتو ، ابتدا کفی را به طور کامل درون آب شستشو و سپس خشک نمایید تا رطوبت آن موجب بروز اتصال بدنه نشود.
همچنین شستشوی کفی با آب و از میان بردن جوهر نمک درون کفی از ایجاد لکه بر روی لباس ها ، در حال اتو کشیدن جلوگیری می کند.

.
منابع:

.https://fanamoozan.com
.https://vasetkala.com

error: Alert: Content selection is disabled!!